On hassua ajatella, että varsinkin amerikkalaisten valokuvausopettajien kanssa jutellessa keskustelemme usein valokuvissa esiintyvien henkilöiden katseesta. Minne kuvattava katsoo, mitä katseen edessä on, miten kuva on sommiteltu, mitä katse saa katsojan tuntemaan?

nilsu

Kieltämättä katse on yksi merkittävimmistä seikoista henkilövalokuvauksessa aivan kuten maalaustaiteessakin. Hitto, tässäkö selfien menestyksen salaisuus? Lähestymissuuntia on monia; katsonko asiaa taiteilijan, yleisön, teoksen vai ilmiön näkökulmasta? Katsetta voidaan pohtia ja jaotella ainakin seuraavilla tavoilla:

  1. Sinä katsot kuvauskohdetta.
  2. Kuvauskohde katsoo sinua.
  3. Kaksi kuvauskohdetta katsoo toisiaan.
  4. Kuvauskohde katsoo jotakin asiaa tai yläilmoihin.
  5. Joku katsoo sinua, kun katsot taulua.
  6. Taiteilija katsoo kuvaamaansa kohdetta kameran läpi.
  7. Taiteilija katsoo kuvaamaansa kohdetta valmiissa valokuvassa.
  8. Kuvitelma kuvan katseesta, joka perustuu puheisiin.
  9. Tietyn kuvan katse osana suurempaan yhteiskunnallista tapahtumasarjaa

astronautti

Puhuttaessa kiinnostuksesta katsetta kohtaan keskustelu siirtyy usein kulttuurinäkökulmiin. Henkilökuvien voima piilee suurelta osin siinä, että kuvan katsojalla on lupa tuijottaa valokuvassa esiintyvää henkilöä häpeilemättä. Ihmisellä on kenties sisäänrakennettuna piirteenä halu katsella toista henkilöä, vaikka siitä on useissa kulttuureissa tehty epänormaalia tai jopa kiellettyä. Suomessa tuijotuskielto astunee voimaan noin 5-7 vuoden iässä. Vanhemmat kieltävät lapsiaan tuijottamasta toisia. Alakoulun kynnyksellä se alkaa tuntumaan itsestäkin hieman epämiellyttävältä, jos joku tuijottaa.

Joka tapauksessa erinomaiset kuvat ovat hyvin usein henkilökuvia, joissa kuvauskohteen persoona tai erityinen hetki tulee ilmi. Kuva välittää tunnetta ja tarjoaa esteettisen nautinnon katsojalle. Luvallinen kuvan tuijottaminen antaa meille tyydytystä voidessamme käyttää aikaa toisen ihmisen visuaaliseen tutkimiseen. Mitä suurempi tuloste sitä parempi nautinto. Halleluuja valokuvanäyttelyjen valtavat kaksimetriset valokuvataulut!

heikkila

Kevät on hyvää aikaa ottaa katseella vangitsevia kuvia sukulaisista, ystävistä ja tuttavista. Tee näin:

  1. Valitse sopiva uhri kuvauskohteeksi
  2. Päivällisen jälkeen istuta hänet keittiön pöydän ääreen aivan ikkunan viereen
  3. Tarjoa kahvia (mehua) ja pullaa
  4. Ota kamera esiin ja kerro että haluat kuvata hänen katsettaan
  5. Käske häntä nauttimaan rauhassa tarjoiluista ja katsomaan välillä kameraa kohti ja välillä ulos

hildu

Tagged with:
 

Comments are closed.

Set your Twitter account name in your settings to use the TwitterBar Section.